Ugyan nincs univerzálisan elfogadott definíció a „valódi”, vagy „True” 4K tekintetében, de talán kijelenthetjük, hogy a legkevesebb, hogy 3840 x 2160-as felbontáson játsszunk játékokat felskálázás és checkerboard renderelés nélkül. A PlayStation 4 Pro erre határozottan képes. A FIFA 17, az NBA 2K17, a Rez Infinite és a The Last of Us Remastered (30fps módban) jó példa a natív 4K renderelésre. A Diablo 3 dinamikus felbontást használ, amelynek a maximális értéke szintén 3840 x 2160.
A PS4 Prón elérhető legtöbb „4K” játék azonban vagy felskálázott egy 4K alatti felbontásról, vagy checkerboard renderelést alkalmaz, esetenként mindkettőt. És míg 1800p-n futtatni valamit nem „valódi 4K”, természetesen sokkal tisztább, mint 1080p-n.
Ezen felül még ott van a textúra felbontás kérdése. A PS4 Pro elérhetővé tesz egy extra, fél gigabájtnyi RAM-ot a játékfejlesztők számára, a játékokhoz szükséges elérhető RAM mértékét 5GB-ról 5,5GB-ra növelve. Ez közel sem elég ahhoz, hogy jelentősen magasabb felbontású textúrákat vagy sokkal részletesebb felbontású modelleket használjon az alap PS4-hez képest. Valójában a képkocka puffer (a memória amelyet az utolsó megrajzolt képkocka használ) gyakorlatilag felemészti az elérhető extra hely teljes egészét. Így még akkor is, amikor a PS4 Pro egy játékot 4K-n futtat, ugyanazokat a grafikai forrásokat alkalmazza. Vannak, akik erre alapozva úgy érvelnek, hogy a PS4 Pro így nem nevezhető „valódi 4K” konzolnak.
Xbox One X valódi 4K?
A PS4 Pro-hoz hasonlóan, az Xbox One X bizonyos játékokat natív 3840 x 2160-as felbontáson renderel, checkerboarding vagy felskálázás nélkül. Más játékok borítóján szerepelhet a „4K Ultra HD”, de ugyanúgy alkalmazhatnak ezen ravasz technikák közül párat, vagy a dinamikus felbontást.
Ennyire a megjelenés küszöbén még nem tudjuk pontosan, hogy mely játékok használják a technikát és melyek nem. Azt viszont tudjuk, hogy a Killer Instinct és a Forza Motorsport 7 felskálázás vagy egérutak nélkül teljes 3840 x 2160-on renderelnek majd. A trükkök nélküli natív 4K játékok listája valószínűleg sokkal hosszabb lesz az Xbox One X esetében, mint a PS4 Prónál.
És, hogy mi a helyzet a textúrákkal? Ezen a téren a Microsoft új Xbox konzolja nagy előrelépést mutat a PS4 Próhoz képest. Az Xbox One 5GB RAM-hoz biztosított hozzáférést a fejlesztőknek, a PS4-hez hasonlóan. De míg a PS4 Pro csak fél gigabájt extrát nyújt, az Xbox One X még 4GB-ot ad a fejlesztőknek, 5GB-ról 9GB-ra emelve a határt. Ez a sok extra RAM, plusz a PS4 Próhoz képest nagyobb memória-sávszélesség azt jelenti, hogy sokkal nagyobb felbontású textúrákat alkalmazhatnak a fejlesztők. A Microsoft ezeket „4K textúráknak” hívja.
Ez a fő indok amiért a Microsoft azt állítja, hogy az Xbox One X „valódi 4K”, míg a PS4 Pro nem az. Nem csak az előző generációjú játékok nagyobb felbontáson történő rendereléséről van szó, hanem arról is, hogy lehetővé tegye a nagyon éles textúrák és részletes 3D modellek biztosítását a fejlesztők részéről. Továbbá, a beépített videorögzítő a PS4 Prónál csak 1080p-ig tud felvenni, míg az Xbox One X 4K-ig HDR-rel.
A Digital Foundry kiváló összehasonlítása a Rise of the Tomb Raiderről a PS4 Pro és az Xbox One X között alátámasztja a Microsoft érvét. Nem csak a renderelési felbontásról van szó, hanem a textúrákról és az effektekről is. (forrás: Digital Foundry)
A PS4 Prón és az Xbox One X-en is lesz bőven játék, amely 4K alatti felbontáson renderel, de az Xbox One X több alkotásnál haladhatja meg a „mércét”, ráadásul magasabb felbontású textúrákkal és modellekkel. Nos, akkor ettől az egyik rendszer „valódi 4K”, míg a másik nem? Ezt majd mindenki eldönti maga.
|